15 lipca 2012

zurek na zakwasie z białą kiełbasą


Zakwas na żurek czekał na swoją kolej bardzo długo. Moja mama kupiła kiedyś z ciekawości zakwas w butelce,
ale aż do dziś stał w zapomnieniu w spiżarni. Początkowo miałam zamiar ugotować barszcz biały, ale w końcu zdecydowałam się na żurek, którego jeszcze nigdy u mnie w domu nie było. Myślę jednak, że wyszło mi to na dobre, 
bo żurek wyszedł bardzo smaczny, odpowiednio kwaśny, a jego zapach unosił się w całym domu. 
Następnym razem jednak zrobię żurek na samodzielnie wykonanym zakwasie, trzymajcie kciuki! :)

Składniki:
  • 50 dag białej lub zwykłej kiełbasy
  • 2 marchewki
  • ćwiartka pietruszki
  • ćwiartka selera
  • 1,5 l wody
  • 0,5 l zakwasu na żurek
  • łyżka mąki
  • 2 ząbki czosnku
  • sól
  • oregano, majeranek
  • śmietana do zupy 

Marchewkę, pietruszkę oraz selera obrać i zetrzeć na tarce. Do garnka włożyć kiełbasę, zalać wodą i doprowadzić do wrzenia. Dodać starte warzywa i gotować razem przez około 20 minut. Do bulionu wlać zakwas i całość podprawić mąką. 
Do smaku dodać majeranek i oregano, a następnie gotować przez 10-15 minut. Kiełbasę pokroić w plasterki. 
Na patelni rozgrzać olej, przecisnąć przez praskę ząbek czosnku i lekko podsmażyć.
Dodać kiełbasę i smażyć do zrumienienia. Do zagotowanego żurku włożyć kiełbasę i roztarty z solą ząbek czosnku. 
Podawać z jajkiem i kromką razowego chleba.

I pamiętajcie - przez żołądek do szczęścia :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz